Hoe maak je stamppot gezond?

Hoe maak je stamppot gezond?

 

Stamppot is op zich een gezond gerecht als mengsel van aardappels en groente.
Omdat we er vaak rookworst en spek bij eten, gaat dit effect verloren en dat is jammer. Rookworst en spek bevatten veel verzadigd vet en zijn calorierijk. Het is even wennen, maar je kunt stamppot ook zonder vet vlees eten. En kijk ook eens naar de verhoudingen vlees, groenten en aardappels. Ook op die manier kan je een nog gezondere maaltijd op tafel zetten.
 
10 tips om stamppot een stuk gezonder te maken:
  1. Gerookte kipfilet, als je toch die lekkere rooksmaak wilt.
  2. Hamreepjes i.pv. vette worst bv bij de zuurkool.
  3. Hutspot met hacheevlees. Braad het vlees aan, blus af met water en laat het een paar uur trekken met kruiden of een kruidenbuiltje. Gebruik de bouillon bij het stampen.
  4. Kies eens vis bv bij stamppot peen en uien.
  5. Gebruik noten als vleesvervanger, lekker knapperig in bv stamppot rauwe andijvie of stamppot spruitjes.
  6. Maak eens oosterse stamppot met Chinese kool en pinda’s of pindasaus.
  7. Eet zuurkool eens vegetarisch met bv ananas, appel, rozijnen en geraspte kaas.
  8. Doe ook eens een gebakken uitje, een lepel mosterd of stukjes augurk in de stamppot. Verrassend anders.
  9. Gebruik in plaats van jus bouillon of groentenat om de stamppot smeuïg te maken.
  10. Maak eens een vegetarische stamppot van zoete aardappels met een aantal verschillende soorten groenten zoals prei en champignons. Gebruik wat pijnboom- of zonnebloempitjes voor een lekkere bite.
  11. Neem minder aardappels en meer groenten. Dit zorgt voor een nog gezondere maaltijd.

 

Deze goede tips komen van www.lijfenlijn.info en daar zijn nog vele andere leuke weetjes te vinden.

Ga naar meer Blog, Weetjes, Weetjes

Geplaatst op: 5 oktober 2015